Jdi na obsah Jdi na menu
 


6. 1. 2018

Čtenářské zrcadlo

Říkala jsem si, že vím o svých žácích čtenářích téměř vše. Jenže pak jsem začala nacházet zmínky o čtenářském zrcadle, zejména na stránkách Čtenářských klubů. Žáci v něm popisují sebe jako čtenáře. A protože mě zajímá, jak čtenářství souvisí s úrovněmi čtenářské gramotnosti, pokusila jsem se propojit zamyšlení o sobě jako o čtenáři s tím, co ukrývá čtenářské kontiuum o čtenářském chování.

Do obrázku zrcadla jsem připravila soupis položek z kontinua, děti si zrcadlo vystřihly, nalepily a dovnitř popsaly podle návodu své čtenářské chování.

Zrcadlo

Zjistila jsem, že přestože jsem modelovala, žáci brali pracovní list velmi stroze. Ale v následném povídání jsem se nestačila divit, co všechno jsem se dozvěděla. Především jsem očekávala, že někdo čte mnohem víc, jiné čtenáře jsem naopak přehlížela. Při pozdějším pročítání zrcadel jsem si všímala zajímavých zvyků, např.

  • někdo si kupuje pro každou knihu jinou záložku tak, aby ladila s obalem;
  • někdo čte rád ve vlaku, autobuse a ve škole, ale doma ne;
  • hodně děvčat si rádo povídá o knihách, ale pouze tehdy, pokud četly stejnou knihu;
  • i děti, které hodně a rády čtou, nemají čtenářské rituály;
  • děti si příliš nekladou čtenářské cíle, dokonce ani ti dobří (pokud se objevily: číst určitý počet stran, určitý čas, dočíst sérii, málokdy náročnější četbu... a lze to nacvičit? Otázkou pojďme si stanovit čtenářský cíl?)
  • v osmé třídě momentálně vede četba o 2. světové válce;
  • úplně opomíjíme literaturu faktu.

U některých dětí jsem viděla práci pouze formální, u jiných mě zamyšlení potěšilo. Zároveň si myslím, že jednotlivé položky pracovního listu k nápovědě by si zasloužily samostatnou dlouhou diskusi. Poslední věcí, která mě zajímala, se týkala toho, zda lze určit, na jaké úrovni žáci jsou. Jenže to je samozřejmě velmi těžké. V jedné kategorii může být člověk dál než v jiné, tvořit své čtenářství svým originálním způsobem (některé děti čtou hodně fanfikce na Wattpadu) a možná se čtenářské kontinuum ani o všech možnostech nezmiňuje (např. o vytváření své virtuální knihovny, vyhledávání knih a čtení recenzí na Databázi knih, čtenářských skupinách na Facebooku, čtenářských diskusích dejme tomu na Goodreads, čtení návodů na internetu, např. pro různé hry...). A pak si ani děti, ani učitel neuvědomí, co všechno do čtenářství patří.

Ke stažení: Čtenářské zrcadlo

Další fotky: Album čtenářských zrcadel z 8. a 9. třídy

 

Zajímavé odkazy na různá pojetí čtenářských zrcadel:

http://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/dopisy/dopis%20v%20lahvi%204.pdf

http://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/prvni%20strana/prvni_strana_2.pdf

http://csk.npmk.cz/sites/csk.npmk.cz/files/soubory/2017/Prvni_strana_3.pdf

 

Náhledy fotografií ze složky Zrcadlo

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář