Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lapbooky v dílně čtení

S lapbooky se roztrhl pytel. Ve svých hodinách je i já zkouším různým způsobem nějak uplatnit, zejména proto, že mám ráda různé skládačky. Letos jsem vyzkoušela lapbooky v dílně čtení. Jen jsem odmítla dát dětem volnost. Trvala jsem na tom, aby hodiny měly klasický řád dílen, tj. minilekce, moje modelování, jejich čtení, zápisky, sdílení. Zároveň jsem volila aktivity tak, abychom rozvjíjeli některé dovednosti a všímali si různých prvků příběhu. V průběhu tří měsíců jsem hledala cestu, jak na to. 

Sdílení s lapbooky

Výhody:

  • rozvoj tvořivosti
  • vyhovuje dětem, které baví něco vyrábět
  • děti spojení tvoření a čtení baví
  • nádherné výstupy

Nevýhody:

  • nutnost mít při sobě tři měsíce stejnou knihu
  • pokud někdo často chyběl, některé skládačky musel dodělávat v jedné hodině a méně četl
  • některé silnější knihy (např. To) zůstaly nedočteny
  • některé aktivity se týkaly jen části knihy

Zkušenosti:

  • nabídnout dětem organizér, ale netrvat na něm, děti bývají mnohdy nápaditější než učitel
  • sdílení v hodinách jsme nestíhali, protož proběhlo jen několikrát v průběhu a hlavně v závěru

Plány jsem měla rozsáhlé. Nakonec jsem nejen z důvodu dlouhotrvající práce vybrala jen některé:

  1. Kdo, co, kde, kdy (základní údaje v příběhu)
    1. kde = prostředí
    2. kdy = doba
  2. Představy (strategie vytváření představ)
  3. Postavy
    1. kdo = hlavní a vedlejší postavy, role v příběhu
    2. skládačka postavy = vlastnosti, chování (podle metody tabulka postav)
    3. srovnání mých vlastností a postavy = Vennův diagram
    4. otázky k postavám (analytické a  vyjádření čtenáře)
    5. zážitky postavy (příjemné a nepříjemné)
    6. dopisy (postavám, autorovi)
  4. Slovní zásoba (a styl autora)
  5. Věta, kterou si chci zapamatovat
  6. Hodnocení knihy

Návod ke stažení (více obrázků najdete v dokumentu)

 



































 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář