Jdi na obsah Jdi na menu
 


29. 7. 2014

Publikace o čtenářské gramotnosti

! Česká školní inspekce přesunula některé publikace na své stránky. Některé z nich bohužel dohledatelné nejsou. V případě, že byste některou z nich potřebovali, neváhejte mi napsat.

Někdy je těžké dohledat příručky, které by nás informovaly o současné situaci ohledně gramotností. Můžeme zabrousit na stránky ČŠI, Metodického portálu RVP, výzkummého ústavu, ale nikde nenajdeme pravidelně aktualizovaný seznam doporučené literatury k tématu. Před rokem se o podobný seznam pokusila na svém CD Abeceda, ale i ten dnes zastaral. Stává se totiž, že místo, na kterém jsme byli zvyklí publikaci hledat, je prázdné. Nebo vznikly příručky nové, jenže o části z nich se dovídáme třeba až po roce. Nabízím zde tedy odkazy na texty ke stažení, se kterými v současnosti pracuji. A protože jich přibývá, v dnešním článku se omezím pouze na ty, které přinášejí alespoň malý praktický dopad v podobě konkrétních rad a metod nebo alespoň vymezují termín ČG. K odkazům přidávám i krátké anotace, některé z nich jsem pouze převzala z článku pro Abecedu, jiné jsou novější. A pokud víte o nějaké další publikaci, ráda ji do článku přidám.

 

(Prozatím opomíjím odkazy na webové stránky, testy PISA a PIRSL a jejich rozbory.)

 

Kudy vede cesta ke čtenáři

www.gac.cz/userfiles/File/nase_prace_vystupy/GAC_ctenJPD_kudy_vede_cesta.pdf

kudy-vede-cesta-ke-ctenari.jpg

 

Jedna ze starších publikací popisuje projekt týkající se čtenářství. Shrnuje klíčové poznatky z výzkumů i projektu a poskytuje řadu nápadů do vyučování. Nezapomíná ani důležitost kritérií pro hodnocení čtenářských dovedností a česká specifika.

(2007)

 

 

 

Metodický portál www.rvp.cz. Výběr příspěvků.

www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/sb3_ct_gram.pdf

metodicky-portal.-vyber-prispevku..jpg

 

 

 Kromě výběru příspěvků z Portálu publikace obsahuje zvláštní část věnovanou čtenářské gramotnosti a ukázkám práce v některých vyučovacích předmětech.

(2008)

 

 

 

 

Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka

www.ptac.cz/data/Ctenarska_gramotnost_jako_vzdelavaci_cil_pro_kazdeho_zaka.pdf

 

cg-jako-vzdelavaci-cil.jpg

Pokud byste dohledávali na stránkách ČŠI: www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot

 

Základní publikace ČŠI, která obsahuje potřebný teoretický základ (definici čtenářské gramotnosti a popis jednotlivých úrovní a dovedností). Dále seznamuje učitele s některými základními metodami vedoucími k aktivnímu zapojení žáků. Autoři jsou předními představiteli sdružení Kritické myšlení.

(2010)

 

 

 

Rozvoj čtenářství napříč školou (Minimetodika VÚP)

www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/09/MINI_%C4%8Dten%C3%AD_letakweb.pdf

rozvoj-ctenarstvi-napric-skolou.jpg

 

Dvoustránková minimetodika soustřeďující se na dovednosti před čtením, během čtení a po čtení. Nezapomíná na desatero zásad.

(2011)

 

 

 

 

 

 

 

Metodika čtenářství

www.ptac.cz/materialy6.php

barevná varianta: www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf

metodika-ctenarstvi.jpg 

Publikace seznamuje s podmínkami ČG v souvislosti s průřezovými tématy, mýty o čtenářství, návody na tvorbu lekcí a seznamy textů k průřezovým tématům.

Webové stánky www.ptac.cz/materialy6.php obsahují i Čítanku k osobnostní a sociální výchově

(2012)

 

 

 

 

 

Metodika rozvoje čtenářství

www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti

metodika-rozvoje-ctenarstvi-a-cg.jpg

 

 

  Poměrně roszáhlá metodika začíná zásadami rozvoje čg, pokračuje základními metodami a dílnou čtení. Relativní novinkou je rozsáhlejší práce s naučnými texty a hledání didaktického potenciálu. Inspirací mohou být výstupy čg pro různé předměty a zejména výukové lekce zaměřené na jednotlivé úrovně čg.

(2012)

 

 

 

 

Čtenářské kluby

ctenarskekluby.cz/co-nabizime/pro-ucitele-a-knihovniky/lekce/

ctenarske-kluby.jpg

 

Stránka čtenářských kubů nabízí ke stažení řadu lekcí. Bohužel neobsahují texty, ale mohou se alespoň stát inspirací pro naše vlastní plánování hodin.

 

 

 

 

 

 

Nakladatelství Šafrán

www.nakladatelstvi-safran.cz/knihy.php

cteme-s-porozumenim-kazdy-den.jpg 

Nakladatelství vydalo knihy určené pro 1. a 2. třídu. Jedná se spíše o testy, ale ty se týkají např. předvídání, hlavní myšlenky, uspořádání, vizualizace apod.

 

 

 

 

 

 

Čtyři výuková CD s metodikami pro učitele

www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cd

ctyri-vyukova-cd-s-metodikami.jpg

 

CD obsahuje zdroje k tématu, pokyny i nápady ke čtení beletristických, naučných, elektronických a dalších nesouvislých textů. Inspiruje pro výuku čtenářských strategií a plánování projektů.

 

 

 

 

 

Další publikace VÚP

Najdete na těchto stránkách: www.vuppraha.cz/wp-contentuploads201103cestina-pro-zaky-cizince1-pdf

Jedná se celkem o tři publikace. 

 

Gramotnosti ve vzdělávání. Příručka učitele.

www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/03/Gramotnosti-ve-vzdelavani11.pdf

 

gramotnosti-ve-vzdelavani.-prirucka-ucitele..jpg

 

Publikace se pokouší vysvětlit, jak souvisí rozvíjení jednotlivých gramotností s RVP a nabízí inspiraci pro výuku postavenou na rozboru některých úkolů z mezinárodních testů.

 (2010)

 

 

 

 

 

 

Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií.

www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf

gramotnosti-ve-vzdelavani.-soubor-studii..jpg

 

Druhá publikace VÚP zahrnuje výklad nejpodstatnějších gramotností: čtenářské, matematické, přírodovědné, finanční a ICT. Tím staví základ pro inovaci národního kurikula.

 

(2011)

 

 

 

 

 

Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka.

www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/ctenarskagramotnost_final.pdf

ctenarska-gramotnost-ve-vyuce.-metodicka-prirucka..jpg  

Na začátek publikace opět zařazuje vymezení pojmu čtenářská  gramotnost, poté se ale zcela orientuje příklady dobré praxe, tj. zejména dílně čtení M. Šlapala, ukázku integrace předmětů českého jazyka a literatury s dějepisem a dále českého jazyka, zeměpisu, přírodopisu a enviromentální výchovy.

(2011)

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář