Jdi na obsah Jdi na menu
 


Skládačky v literatuře

Skládací organizéry

article preview

Také jste si v dětství rádi skládali historické stavby z Ábíčka? Hrady a zámky, auta... Trochu je člověku líto, že už se mu na takový koníček nedostává času. Nicméně potkat ve virtuálním prostoru Dinah Zike splní učiteli jeho sen, vrátí ho trochu do dětství a poskytne argument pro skládání a slepování v hodině.

Dinah Zike je autorkou několika publikací o tom, jak použít v sešitech různé skládačky. Její návody se staly hitem a Pinterest zaplnila spousta nápadů realizovatelných v jakémkoli předmětu. A zatímco tady už se pomalu mluví o lapboocích, jednoduché skládačky jako by zůstaly zapomenuty. Přitom právě ty jsou rychlé a oživí hodinu i sešit.

Sama Dinah Zike nazývá skládačky skládací organizéry (foldable organizers), protože vychází z předpokladu, že dítě při skládání a zapisování organizuje informace. Plusem je samozřejmě kinestetická stránka věci, alespoň pro ty děti, které rády stříhají, lepí a tvoří. Naopak pro ty, kteří jsou zvyklí v hodině jen poslouchat a pak opsat zápis z tabule, jsou organizéry utrpením.

Následující skládačky jsou určeny pro literaturu, popř. dílnu čtení. Každá z nich pro určitou čtenářskou strategii - shrnování (shrnutí důležitých informací), převyprávění (důraz je kladen na detaily příběhu), hledání souvislostí (porovnávání).

Pro shrnutí příběhu poslouží jednoduchá skládačka s novinářskými otázkami. U shrnování si musíme dát pozor, abychom vybírali jen ty nejpodstatnější informace.

Výsledek pak může po otevření vypadat nějak takto.

Kdo, co, kde, kdyphoto-07.08.17-16-46-21.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Někdo, chtěl

 

photo-07.08.17-16-44-53.jpgPro shrnování lze využít i další jednoduchý organizér, tentokrát pomocí návodných slov. Slova se můžou lišit podle potřeby příběhu. (Např. Někdo, chtěl, ale, a tak, ale, nakonec)

 

 

 

 

 

 

 

Naopak pro převyprávění příběhu chceme, aby děti vyjmenovávaly epizodu po epizodě. Vynikající je pro tuto dovednost obrázek filmu. Mladší děti mohou místo psaní epizody kreslit.

photo-07.08.17-16-45-16.jpg

Hledání souvislostí (porovnávání, propojování) normálně ve škole procvičujeme Vennovým diagramem. Nejinak tomu bude i tady. Stačí zapsat do jednoho kruhu jméno postavy, do druhého jméno naše, najít společné vlastnosti (do překrývající se části), vlastnosti typické pouze pro nás a pro postavu.

photo-07.08.17-16-45-40.jpg

photo-07.08.17-16-45-54.jpg

Ukázky ze šesté třídy:

file-07.08.17-17-37-55.jpeg

file-07.08.17-17-38-36.jpeg

 

Vzory ke stažení:

Skládací organizéry

 

Náhledy fotografií ze složky Skládačky

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář